Beverwijk | Ankie’s Hoeve
Nieuwe entree van Beverwijk
Expertise
Ontwikkeling
Realisatie
Locatie
Beverwijk
Status
In ontwikkeling
SBB is al geruime tijd bezig met de ontwikkeling van het bouwplan Ankie’s Hoeve in Beverwijk. De locatie ligt op een prominente plek in Beverwijk aan de Velserweg, waar tot 2005 de bij velen van ons bekende, kinderboerderij Ankie’s Hoeve was gevestigd. Leuk detail: de kinderboerderij werd eind jaren 50 van de vorige eeuw opgericht door een stichting waar een zekere aannemer W. Smit lid was van het comité van aanbeveling. Deze meneer Smit was toentertijd de directeur van Smit’s Bouwbedrijf.
Na de sloop van de kinderboerderij in 2005 is lang onduidelijk geweest wat er met de locatie zou gebeuren. Zo waren er plannen voor de bouw van het ‘Rode Kruis Ziekenhuis’, een vestiging voor Heliomare en een scholengemeenschap. Het terrein heeft jarenlang op een nieuwe bestemming gewacht. Rond 2020 is het initiatief genomen voor de ontwikkeling van een woningbouwplan op de locatie. SBB heeft de ontwikkeling voor haar rekening genomen.
Het plan Ankie’s Hoeve maakt deel uit van de grootschalige ontwikkeling Spoorzone Beverwijk. De Spoorzone loopt vanaf de Velserweg tot aan het Marlo-terrein en omvat ook de Parallelweg en de Spoorsingel. Spoorzone is een ontwikkeling van de gemeente Beverwijk en Studio Vinke is hiervan ook de Stedenbouwkundige ontwerper.
Het plan
Opzet van het plan is een bouwplan met een groen en parkachtig karakter dat aansluit op de groene omgeving van park Scheybeeck en aansluiting geeft op het centrum van Beverwijk. Het plan kent een pleinzijde en een parkzijde. De pleinzijde is vormgegeven als een stedelijke wand die het plein de Halve Maan met parkeerplaatsen afmaakt en wordt gevormd door een drietal appartementengebouwen van 7 bouwlagen. Op de belangrijkste zichtlijnen bevinden zich doorbraken naar de achterliggende parkzijde. Zo ontstaan drie blokken met elk een eigen vorm en karakter waartussen het groen een belangrijke plek inneemt.
Op de begane grond komt zo’n 1.100 m² commerciële ruimte waarbij het de opzet is dat op de prominente plaats aan het water en op de hoek van de Velserweg en de Halve Maan een horecaonderneming komt. De blokken nemen, door de getrapte bouwvolumes en de kleinere schaal van de volumes, richting de parkzijde in hoogte af. In het midden van de parkzone zijde komt een woontoren van 15 lagen als landmark (eyecatcher) op een groene plint. Er komen voor bewoners en bezoekers circa 155 parkeerplaatsen langs de zogenoemde Tata spoorlijn, waarvan circa 123 privé parkeerplaatsen in en op een halfondergrondse parkeergarage.
Geheel nieuw aangelegd park
Het duurzaam ingerichte park wordt semi openbaar en wordt voorzien van wandelpaden die lopen vanaf de Velserweg naar de Halve Maan. De huidige bomen die in te slechte staat zijn om te behouden worden verwijderd en opnieuw aangeplant. Een aantal bomen kan blijven staan.
Autovrij
Het gehele plan is autovrij, waardoor zoveel mogelijk ruimte wordt ingezet om de buitenruimte te vergroenen en landschappelijk in te richten met een hoog kwaliteitsniveau. In verband met de ligging direct bij het centrum en het openbaar vervoer krijgt het plan een lage parkeernorm. De huidige waterpartij aan de Velserweg wordt vergroot en bijna verdubbeld. Bijzonder hierbij is de rol van de oude Scheybeeck. Het water hiervan zal straks ook door de nieuwe waterpartij stromen.
Appartementen
Er komen 210 appartementen die in oppervlakte variëren van 50 m² tot ca. 113 m². Het is nog niet bekend welk deel huur en koop gaat worden
Project
210 appartementen
Oplevering
2028
Opdrachtgever
SBB Ontwikkelen en Bouwen
Architect
Studio Vinke